Jak udržet přehled v objednávkách a dokonale informovat zákazníka?
Každý provozovatel e-shopu musí mít přehled ve svých objednávkách a dokonale informovat zákazníka. K tomu je třeba, aby měl k dispozici systém, který mu to poskytne. Systém Atomer s tím samozřejmě počítá.
V objednávkách je třeba mít přehled a proto máte v Atomeru možnost vytvořit si vlastní stavy objednávek.
Ke všem stavům objednávek si můžete vytvořit oznámení, díky nimž má zákazník přehled o své objednávce.
Co jsou to "stavy objednávek"?
V tomto případě se jedná o aktuální stav objednávky. Při vytvoření e-shopu máte v Atomeru předpřipravené stavy objednávek:
- Přijatá objednávka
- Přijatá objednávka - zaplacená
- Objednávka odeslána
- Vyřízená objednávka
- Stornována objednávka
- Smazané objednávky
Stavy objednávek slouží k zařazení objednávky podle jejího aktuálního stavu, ve kterém se nachází. Tím získáte přehled nad každou zásilkou.
Zákazník ve svém profilu v detailu objednávky vidí stav objednávky, ve kterém se aktuálně nachází, proto prosím při tvorbě názvů stavů s tím počítejte.
Způsoby, jakým je možné řešit stavy objednávek a oznámení pro zákazníka
Jakmile ve vašem e-shopu někdo vytvoří objednávku, tak se objednávka dostane do stavu "Přijatá objednávka". Zákazníka lze automaticky notifikovat e-mailem, případně SMS-kou o tom, že jste objednávku zaevidovali. Stejně si můžete nastavit, aby se při každé změně stavu objednávky odeslala notifikace i vám.
Ve vašem e-shopu si můžete vytvořit libovolné stavy objednávek, které mohou být připraveny pro různé způsoby dopravy nebo platby.
Uvedu pár příkladů:
1. Zákazník v nákupním košíku zvolí, že chce objednávku zaplatit předem převodem na účet
Po přijetí objednávky se automaticky objednávka vytvoří do stavu "Přijatá objednávka". Objednávku zkontrolujete a přesunete například do stavu "Objednávka potvrzená - převod na účet".
K tomuto stavu objednávky si vytvoříte e-mail, který bude obsahovat informace o platbě, tedy číslo účtu, variabilní symbol (číslo objednávky), částku ...
Ten můžete nastavit, aby se zákazníkovi odesílál přímo při změně stavu objednávky.
E-mail může mít například takovéto znění:
"Dobrý den, Vaši objednávku jsme zkontrolovali a zasíláme potřebné informace k platbě ...
.....
Po připsání platby na náš účet budeme objednávku expedovat ... "
Po přijetí platby na účet si danou objednávku přesunete například do stavu "Přijatá objednávka - zaplacená".
Objednávku následně připravíte a odešlete na základě způsobu dopravy, který si zvolil zákazník. Objednávku pak přesunete do stavu "Objednávka odeslaná - kurýr". Zákazníkovi tak můžete zaslat notifikační e-mail například v tomto znění (kde můžete uvést linku na trackování balíčku):
"Dobrý den, Vaši objednávku jsme zpracovali a zaslali kurýrem na Vámi uvedenou adresu:
...
...
...
Zasíláme také linku na sledování balíku ... "
Pokud se vám objednávka od zákazníka nevrátila (zákazník si ji převzal), můžete danou objednávku přesunout do stavu "Vyřízená objednávka".
2. Zákazník v nákupním košíku zvolí, že chce objednávku zaplatit prostřednictvím dobírky
Po přijetí objednávky se automaticky objednávka vytvoří do stavu "Přijatá objednávka". Objednávku zkontrolujete a přesunete například do stavu "Objednávka potvrzená - dobírka".
Automatický e-mail může mít například takovéto znění:
"Dobrý den, Vaši objednávku jsme zkontrolovali a momentálně pracujeme na jejím odeslání. Jakmile Vaši objednávku odešleme, budeme Vás o tom informovat ..."
Po jejím odeslání prostřednictvím pošty nebo kurýrem ji můžete přesunout například do stavu "Objednávka odeslaná - dobírka".
Notifikační e-mail může mít takovéto znění:
"Dobrý den, Vaši objednávku jsme odeslali dnes první třídou na dobírku v částce XY Eur. Přijetí očekávejte do dvou pracovních dnů ..."
Když zákazníkovi přijede objednávka a uhradí ji kurýrovi nebo na poště poštovní poukázkou, po zaevidování úhrady přesunete objednávku do stavu "Vyřízená objednávka".
3. Zákazník v nákupním košíku zvolí, že chce objednávku zaplatit prostřednictvím karty (s použitím atomů na online platby)
Po přijetí objednávky se automaticky objednávka vytvoří do stavu "Přijatá objednávka". Na konci objednávky je zákazník přesměrován na stránku banky, kde má možnost objednávku zaplatit. Po uhrazení je automaticky objednávka přesunuta do stavu, který si nastavíte při konkrétní online platbě, například do stavu "Objednávka zaplacená".
Notifikační e-mail pro zákazníka může být například ve tvaru:
"Dobrý den, děkujeme za úhradu Vaší objednávky. Objednávku připravíme a o jejím odeslání Vás budeme informovat e-mailem ..."
Po odeslání danou objednávku přesunete například do stavu "Objednávka odeslána".
Pokud se vám objednávka od zákazníka nevrátila (zákazník si ji převzal), přibližně po 2-3 týdnech můžete danou objednávku přesunout do stavu "Vybavena objednávka".
4. Různé další situace
Toto je jen velmi zjednodušené vysvětlení principu fungování stavů objednávek. Vy si můžete vytvořit různé stavy objednávek například podle země, způsobu dopravy, způsobu platby, objednaného zboží a podobně.
Pokud provozujete osobní odběr, můžete si vytvořit stav objednávky "Osobní odběr". Pokud zákazník v nákupním košíku zvolí, že si chce objednávku vyzvednout na prodejním místě, vy jej můžete informovat e-mailem o adrese převzetí, případně poslat mapku.
Případně stav "Objednávka zkontrolována - čeká na naskladnění" pokud zboží nemáte aktuálně skladem a musíte jej objednat u svého dodavatele.
Pokud si zákazník odeslanou objednávku nepřevezme, přesunete jí do stavu "Objednávka nepřevzatá", kde zákazníka informujete, že je třeba se vám ozvat a upřesnit si způsob opětovného doručení.
Je velmi důležité zákazníka informovat, v jakém stavu je jeho objednávka, aby zákazník věděl, že se s jeho objednávkou něco děje! Že jste na něj nezapomněli :-)
Stavy objednávek a notifikace si můžete nastavit v modulu "Objednávky".
Pro každý stav objednávky si můžete nastavit název, e-mail a SMS notifikaci, barvu a pozici v modulu Objednávky.
Postup nastavení objednávek najdete v našem manuálu.
Jaké stavy objednávek jsou často využívány?
Můžete se nechat inspirovat. :-)
Všeobecné stavy objednávek
- Vyřizuje se - objednávky v tomto stavu se aktuálně připravují na expedici
- Odeslaná objednávka - uhrazena - objednávka je uhrazena a odeslána zákazníkovi
- Reklamace - zboží v objednávce zákazník reklamuje
- ...
Podle způsobu dopravy
- Česká pošta - listovní zásilka
- Balík na poštu
- Kurýr
- Osobní odběr
- Uloženka.cz
- Zásilkovna.cz
- Balíkomat 24/7
- ...
Podle způsobu platby
- Dobírka
- Online platba
- Převod na účet
- Hotovost
- ...
Kombinace
- Česká pošta - dobírka
- Česká pošta - převod na účet
- Osobní odběr - hotovost
- Osobní odběr - převod na účet
- ...
Vybrali sme pro Vás
GDPR (General Data Protection Regulation) je nařízení Evropské unie, které vstoupí do účinnosti 25. 5. 2018. Jeho cílem je zvýšit úroveň ochrany osobních údajů a posílit práva občanů Evropské unie v této oblasti.GDPR...
číst více...V úterý 23.06.2015 zruší Facebook oblíbený plugin Like Box. Nemusíte se však obávat, Like Box bude nahrazen lepším Page Pluginem, který nabízí více nastavení.
číst více...Vyžadujete souhlas s používáním cookies na vaší stránce? Přečtěte si jak na to! Podle směrnice Evropského parlamentu (novela směrnice č.2002 / 58) je třeba od návštěvníků internetových stránek získávat souhlas s používáním cookies.
číst více...